i LOVE my life and the ones in it <3

Mahkota Wanita
Wednesday, April 9, 2014 | 0 comments

Bismillahirrahmanirrahim.
In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful

kata setengah pihak rambut itu mahkota wanita. 
Sayangnya ia terpaksa ditutup apabila wanita menutup aurat.
Bukankah ini seolah olah menutup kecantikan wanita? 
Ya, memang rambut itu mahkota wanita. Sebab mahkota lah kita tidak boleh mempamerkannya sesuka hati. Hanya ratu saja yang memakai mahkota. 
Pakaiannya pula dalam majlis tertentu dan untuk orang tertentu. 
Tidak pula dipakai mahkotanya untuk ke pasar dan tempat awam. Takut ada yang merompak atau mencuri nya. Begitulah rambut kpd wanita.
Jika ia dianggap mahkota,maka ia perlu disimpan dgn baik dan ditutup dengan kain yg secukupnya.Dan wanita solehah adalah ratu yg hnya mempamerkannya kepada orang yang berhak yakni suami. 
Namun kecantikan wanita tidak akan terlindung hanya dengan dia memakai tudung kerana ada byk kecantikan lg yg boleh dipamerkan.contohnya kecantikan tutur kata,tingkah laku dan budi pekerti yg boleh diserlahkan. 
Bagaimana masih boleh kelihatan cantik walaupun telah menutup aurat? 
jawabnya jagalah hal hal lain yg boleh dipamerkan. 
misalnya pakaian kita biarlah bersih dan pandangan kita lembut.bahagian muka dan tangan haruslah dijaga dengan sebaik baiknya. 
memang wanita muslim dilarang memakai haruman yg kuat tetapi jangan lah sampai berbau yang tidak menyenangkan. kebersihan itu jugak satu ekcntikan yg msti dipertahankan. 
dunia moden ini seolah olaj menyatakan bahawa mereka yg cntik wajah sja layak memilik kebahagiaan. 
tetpi hakikatnya bahagia bukan milik org yg cntik,tetapi milik org yg baik. 
mereka yg cntik pekerti. jika kecantikan itu syarat bahagia maka tidak adillah Allah. 
Maha Suci Allah, Dia telah meletakkan kebahagiaan itu pada pekerti manusia yg boleh diusahakan oleh sesiapa saja. sama ada si miskin atau si kaya, si cantik atau si hodoh serta ternama atau yg tidak. 
jadilah org yg lebih cantik daripada yang cantik .iaitu org yg baik (; 
Berubah lah dari baik kepada yang lebih baik. 
sesungguh nya Allah sedang menunggu kita untuk berubah ke arah kebaikan. 
Aku jugak dulu jahil .mendedahkan mahkotaku kepada muslimat lain. tapi kerana memikirkan kasih sayang yg diberikan oleh ayah dan abg aku.
sanggupkah aku sebagai anak dan adik  untuk mengheret mereka ke neraka.
 nauzubillah. sesungguhnya itu bukanlah niat aku. berubah kerana Allah. 
pertama kalinya mmg aku berubah kerana memikirkan nasib ayah dan abg aku di akhirat.kemudiannya bila dah berubah alihkan niat itu kepada Allah. 
insyaAllah .thanks for spend time on this (; ada salah dan silap tolong lah sesungguhnya aku mohon dan merayu untuk tegur aku. takut jgk smpaikan benda yg salah. 
sesungguhnya yang baik datang dari Allah dan jahil lg lemah datang nya dari hamba Allah; Intan Baiduri (; Assalammualaikum